2019. február 18., hétfő

Februári kert

A tavasziasra fordult időjárás miatt nagy lázban égnek a kertészek - persze én is. Olvasom különböző fórumokon, ki minek is áll neki, avagy miért nem áll még neki, vagy sokan csak kérdezik: neki merjenek-e állni valamilyen kerti munkának. Hát, drágáim, mint oly sok mindenre, erre sincs egyértelmű válasz. Tehát azért, mert pl. én egy ideje már dolgozom a kertben, nem kell másnak is nekiállni...én a kert mérete, és a töméntelen növény miatt teszem. Ekkora kertben muszáj kihasználni minden időt. Hétvégén pl. bokrokat metszettem, valamint kivágtam egy borbolyát, ami a Fagus s. Purpurea Pendula (csüngő vérbükk) mellett volt. A bükk ahogy nő, egyre látványosabb a habitusa, és egyáltalán nem mutatott jól mellette a szintén bordó levelű borbolya. A fiúk padokat csináltak, én hordtam a levágott és kivágott ágakat az égetőbe.
Az, hogy éjszaka még fagy van, lelassítja a növények beindulását, még akkor is, ha napközben bőven 10 fok körül van, és ez így jó. De az éjszakai fagy miatt pl. délelőtt még a talaj is fagyos, az árnyékosabb helyeken alig akar felengedni....keresem a helyet a kertben, ahol nekiállhatok gazolni.
És azt hiszem, teljesen kimerítettem az Annabelle hortenzia által adott lehetőségeket....az összes gyerkőcöt elhelyeztem valahol a kertben, bőven tíz felett. Így aztán elég változatos helyeken fognak nőni, lesz amelyik naposabb, lesz amelyik árnyékosabb helyen, és talaj szempontjából sem egyforma. Kíváncsi leszek rá, mennyire fog meglátszani a fejlődésükön. Ültetni egyébként most bármit lehet, én sem csak az Annabelle gyökérsarjait ültetem el, pénteken megjött a csomagom a Lottától, 3 juharral és 4 klemátisszal, ezeket is elültettem. Lassan nekiállhatok a klemátiszok metszésének is, de előtte át kell olvasnom, melyiket hogyan is kell metszenem:) Ennyinél már képtelen vagyok fejben tartani:) Ja, csináltam pár képet:



A Chamaecyparis Imbricata Pendula évről-évre gyönyörűbb. Egyszerre lett impozáns és maradt mégis kecses, ezekkel a lenyűgöző hajtásokkal.



A zsályákat minden évben visszametszem, itt még láthatóan ez nem történt meg. A fehér padot le kell majd festeni, sőt, az egyik lécet is ki kell cserélni, mert elkorhadt. Nagyon mutatósak (és nagyon drágák) ezek a padok, de nagyon keveset bírnak. Ma már nem fektetnék pénzt ilyen kerti bútorba.




Viburnum bodnantese (kikeleti bangita)




Wada's Memory magnólia



Mahonia x media Charity - az alapfajnál korábban virágzik, a virágok nagyobbak és illatosabbak.



Az első részen levő nagy ágyás: a már mindig szép örökzöldekkel, és a még pihenő lombhullatókkal




Cedrus deodara Lime Glow - szerencsére a tavalyi márciusi fagy sem ártott neki, az idei tél pedig nyilván nem volt ellenfél




Hamamelis Ruby Glow - varázsmogyoró. A varázsmogyorót is kevesen merik ültetni. Az átlagos pH-jú talajba pedig bátran ültethető. Nálam sincs savanyú kémhatású talaj, semmilyen hiánybetegség nem látszik rajta. A virágzás (jelen esetben piros) csupán afféle bónusz, a kecses virágok leginkább közelről élvezhetők, és jobban tettem volna, ha örökzöldet ültetek mögéje. De maga a bokor habitusával, leveleivel, káprázatos őszi lombszínével is kertünk dísze lehet. (A képen - szerencsére homályosan - látszik a tó is. Ősszel sok vizet öntöztem el belőle, és már nem töltöttem fel. Így kemény 60 centi körül kellett a halaknak áttelelni, szerencsére semmi bajuk).





Parrotia persica - ezek a tavalyi, elszáradt virágok. Szerintem idén nem is fog virágozni - bár a perzsafának nem ez a legfőbb értéke.




Alapjában véve én nem szeretek metszeni. Vagyis csak azt metszem, amit muszáj, nem ültetek olyan növényeket, amiket alakra kell nyírni. Az örökzöld kecskerágó viszont tagadhatatlanul csinosabb megnyírva.




Hogy mennyivel másabbak az ágyások, még csupaszon, mint nyáron, teljes pompájukban?:) Meg talán látszik a feladat is, ami még vár rám....bár nem fotóztam le az összes ágyást. Egyébként pont azért is dolgozom, akár csak keveset is naponta a kertben, mert minden, amit megcsinálok, az előrevisz. Azzal már kész vagyok, és ez jó érzés.





Magnolia grandiflora - örökzöld magnólia: télen-nyáron káprázatos



Skimmia Magic Marlot - amilyen kicsi, olyan szépséges




Végül két kép a Clematis Cirrhosa Isca-ról, ami november óta folyamatosan virágzik. Igaz, nem volt hidegebb nálunk - 8 foknál, de az folyamatosan volt napokig, és sem a virágok, sem a fiatal hajtások nem sérültek. Jelenleg is virágzik, már szemmagasságban és afölött is, ahogy felfutott az Alba Superba magnóliára.



Hétvégére lehűlést mond, de nem brutálisat, csupán az évszaknak megfelelő lesz a hőmérséklet. Viszont ezért várok még a lemosó permetezéssel, a következő felmelegedéskor azonban már nem halogatom.



Petra

2 megjegyzés:

  1. Képzeld a varázsmogyorón egyetlen!!! virág van. Ki érti ezt? Tegnap én is fotóztam csupasz ágyást, már csak az összehasonlítás miatt. Azért a nap átsüt a fotóidon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. És annak az egynek mennyire lehet örülni, ugye?:) Évről-évre lesz rajta egyre több virág, majd meglátod. Igen, a nap már tavaszias, és ettől el is hiszi az ember, hogy vége van a télnek.

      Törlés