2019. augusztus 13., kedd

A kertlátogatásokról

Mint tudjátok, idén az Édenpont szervezésében nyitva van a kertem, eddig 4 kertlátogatáson vagyok/vagyunk túl. Ezekről szeretnék beszámolni, levonva tanulságokat is. Persze a kertlátogatáson túl azért egyebekről is szó lesz:)

Az első nyitott kert program május 25-én volt.  Szinte megható módon a család és a barátok sokkal jobban aggódtak miatta, mint én....17-en jöttek, és bizony ez már az a létszám, ahol nem könnyű az érdeklődést fenntartani. Ebben az időpontban a főszerep a rózsáké, gyakorlatilag másról nem is tudtam beszélni. Ez a látvány volt a kertlátogatóké: (a teljesség igénye nélkül)

Rhapsody in Blue


William Shakespeare 2000


Weigela Cardinal


Gentle Hermione



Noname rózsám


Nymphenburg


Rosalba Carriera


Shin Shigyoku


Munstead Wood



Gabrielle Noyelle



Mary Rose


Fritz Nobis


Complicata





Soul


La Tintoretta

Satin Haze


Geshcwind Nordlandrose

A látogatók között volt már kedves ismerős, és volt, akiről utólag tudtam meg, hogy az indexes fórumról már ismerjük egymást. Tudnotok kell, hogy ez számomra nagyon nagy öröm és egyben megtiszteltetés is. Bár őrült meleg volt, a 3 órahossza hamar elment úgy, hogy mint említettem, gyakorlatilag csak a rózsákról esett szó.

A következő kertlátogatás június 8-án volt, amikor is a következő látványban volt részük a program résztvevőinek:

Itt még gyönyörű volt a Magnolia Tripetala, és éppen virágzott a Ceanothus pallidus Marie Simon (rózsaszín táskavirág). Előbbi mára teljesen kopasz lett (de él, és remélem, rájövök, mi okozhatta a bajt, és soha többé nem fordul elő vele), utóbbinál az gondolom, kell neki a tavaszi metszés. Az előző években mindig visszavágtam a táskavirágot, jelzem, muszáj volt, mert valamennyire visszafagyott. Minden évben háromszor is virágzott. Idén az enyhe tél miatt nem vágtam vissza, és érdekes módon nem virágzik olyan hévvel, mint eddig.



A csodálatos Mazury klemátisz

Cecilia Metella


Felicia


Penelope


Perennial Blue


Lyda


Ghislaine de Feligonde


Nur Mahal


Cupressocyparis notabilis (hibridciprus). Még mindig ritkán ültetik ezt a csodás örökzöldet.


Soul


Robin Hood



Mortalisatis

Paganini?



Acer shirasawanum Autumn Moon

A képeken látszik, hogy itt is jellemzően a rózsák voltak a főszereplők, de számos kísérőnövény virágzott már, rengeteg borzaskata és kaliforniai kakukkmák vidámította a kertet. 

A harmadik időpont július 06. volt, amikor a kert a következő arcát mutatta:

Nyílott a Magnolia grandiflora


Az óriásliliom


Egész jó páros az Acer plam. Crimson Princess-szel


Maria Skodowska klemátisz


Az örökzöldek mindig szépek: Taxus baccata dovastoniana aurea,


Már virítottak az Annabelle cserjés hortenziák. Ezekből tavasszal meglehetősen sokat szétültettem, és még az is hozott virágot, aminek csak egyetlen szára volt. Ezek a cserjés hortenziák aztán menet közben erősödtek, és remélem, jövőre már szépen fognak mutatni. Egyébként ekkora kertben hortenziából vagy éppen klemátiszból 30 egynéhány  már éppen észrevehető...


Nagyon szép volt a margitvirág....megfontolandó, hogy belőle is ültessek szét


Cercis canadensis Heart's of Gold: sárga levelű júdásfa. Az idei évben hatalmasat fejlődött.


Aljonushka klemátisz


Azért persze rózsák is voltak, itt a Rhotes Phanomen


Frangula alnus Fine Line - oszlopos növekedésű kutyabenge


Kertrészlet
Júliusban a rózsák már levirágoztak, persze mindig van jónéhány bokor, ami éppen virágzik...az ágyásokban virított a bársonyos kakukkszegfű és a muskotályzsálya. 

Augusztus 10-én volt a negyedik kertlátogatás, amikorra az év legmelegebb hétvégéjét jósolták. A kert amúgy is napos még, dacára a több mint 200 fának, minden tisztelet azé, aki ilyenkor kertet jön látogatni. Mégis egy jóhangulatú szombat délután volt, ami nagyban köszönhető azoknak a kedves embereknek, akik megtiszteltek az ottlétükkel:


Pink Annabelle


Abelia grandiflora - mindenki megcsodálja ezt a gyönyörű cserjét, és én mindannyiszor meglepődöm, mennyire kevéssé ismert még mindig..


Szellőrózsa


Hydrangea quercifolia - tölgylevelű hortenzia. Az alapfaj változatlanul virágba van borulva


William Shakespeare 2000




Hydrangea paniculata Vanille Fraise



Kertrészlet


Megcsodáltuk az örökzöldeket: a képen Cupressocyparis notabilis


Hydrangea arborescens Picadilly



Acer palmatum First Ghost



Kertrészlet Taxodium distichum-mal (mocsárciprus)


Hydrangea aspera Anthony Bullivant


Ulmus Jacqueline Hiller - egy szintén kevéssé ismert szilfajta, ami kb. 3 méter magasra és szélesre növekszik.


Cercis canadensis Rising Sun


Kertrészlet

Verbénák
Amint a képeken látszik, bár némileg fakóbbak a színek, azért augusztusban is szép a kert, még a fű sem égett ki. De rohadt meleg volt, annyira nagyon, hogy ez az első tanulság: augusztusban nincs kertlátogatás.

Összegezve én nagyon élveztem a nyitott kertet, jó volt sok-sok embert megismerni. Egész más szemmel nézem a saját kertemet, miközben másoknak mutogatom....ebből is sokat tanultam. Néhány növényt pl. áthelyezek ősszel, mert olyan helyen vannak, ahol jelenleg nem is látszanak. Az első kertlátogatás előtt még azt hittem, hogy a rendelkezésre álló 3 órában én szépen bemutatom a kertemet....ma már tudom, hogy csak az aktuális, éppen legszebb formájukat mutató növényeket van idő bemutatni, olyan, hogy mindenről beszéljek minden kertlátogatáson, olyan nincs. 

Év közben, és nyáron is folyamatosan ültettem növényeket, ezek nagy része fa. Igen, még mindig fa...hiszen az eredeti elképzelésem is egy ligetes kert volt, arról nem is beszélve, hogy leginkább én is élvezni akarom a kertemet, amihez elengedhetetlen az árnyék. A fák kifejlődéséhez persze évek kellenek, addig is nem győzöm hangsúlyozni, hogy a kert nagy és hosszú, látogatása felér egy túrázással.

Köszönet mindenkinek, aki látogatásával megtisztelt, és persze várlak benneteket szeptemberben, amikorra valószínűleg kellemesebb időjárás lesz, és még mindig sok-sok látnivaló a kertben.


Petra

6 megjegyzés:

  1. Kedves Petra! A kerted mindig nagy élmény, és nem csak a rózsákról beszéltél májusban sem. Rengeteg információt, tapasztalatot, tudást osztottál meg velünk. És csodásak voltak a fák, bokrok is, a legkisebbektől a legnagyobbakig. Köszönjük szépen!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, én köszönöm, hogy megmutathattam...Persze, nyilván szóba került más növény is, de ők voltak a főszereplők. Ezt is tanulnom kell még, de nem baj, szívesen teszem. A kert és én is visszavárunk:)

      Törlés
  2. Nagyon sok szép és különleges növénykéd van,melyeket többnyire csak fotókon látni!Kinéztem jópárat magamnak :) Várom az őszi kertlátogatást

    VálaszTörlés
  3. Tényleg sok van, nagyon büszke vagyok rájuk:) Szeretettel várlak.

    VálaszTörlés
  4. Csodálatos a kerted. Van segítséged a kialakításhoz? Az én területem fele ekkora körülbelül, de elkelne a segítség. Egyedül nem győzöm. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm:) Nekem sincs segítség, bár ez így nem is igaz, mert a fűnyírást a férjem csinálja, és az is valami. De minden más az én dolgom...És valóban nagy munka. Törekszem is rá, hogy az évek folyamán, ahogy a növények nőnek, nekem úgy legyen minél kevesebb dolgom...hogy sikerül-e? Majd az idő megmutatja. És igazad van, fele ekkora terület is elég nagynak számít, és neked is rengeteg növényed van, ráadásul sok dézsás is, nem is értem, hogy bírod...Kitartást nekünk:)

      Törlés