2018. július 3., kedd

Kertem, kertem, mondd meg nékem...

Mondhatni ideális időjárás van mostanában mifelénk....volt csapadék folyamatosan, bőven, de vihar nélkül, és a kánikula sem jött vissza egyelőre. A fű dús és smaragdzöld, nagyon tetszetős a szemnek. Bár ez nem csak az esőnek köszönhető, kedves párom idén először nyírja a hátsó részt is hetente.

Az egynyáriak közül a borzaskata teljesen elvirágzott, sőt meg is száradt, annyi volt, hogy kaszálni lehetett volna. Kisebb kévékbe gyűjtöttem, némelyik maradt az ágyások még csupasz részén, némelyik ment komposztálódni. A szegfűket is elkezdtem visszavágni, ugyanezt az elvet követem, a csupasz részeken hagyom őket nagy halomban, idővel belerohadnak a talajba.

Az egynyáriak visszavágásával előtűntek a tavaly és az idén ültetett apróságok....




Acer palm. Chiri Hime






Acer palm. Miwa







Metasequoia g. Miss Grace

Az ősmamutfenyő kecses, csüngő fajtája





Pinus wallichiana Densa Hill

Himalájai selyemfenyő oszlopos fajtája




Pinus sylvestris Xavery

Törpe növekedésű fenyő, nagyon mozgalmas a rövidebb és hosszabb tűk váltakozása miatt. Télen aranysárga lesz.




Pinus koraiensis Jack Corbit

Lassú növekedésű hosszú tűs fenyő



Acer shirasawanum Autumn Moon






Acer palm. First Ghost







Picea acrocona  kbn Yellow

Az acrocona sárga változata




Pinus densiflora Pendula

Kisméretű, talajig csüngő ágú fenyő, lehet karózni, de talajtakarásra is alkalmas




Pinus densiflora Golden Ghost
Lassan növekvő, színében nagyon változatos, különleges fenyő.


Minden apróságot persze nem fotóztam le, idő kell, amíg valóban fotogének lesznek:)

Addig is a kert már mutatósabb részeiről készítettem jónéhány fotót:



A datolyaszilva a metszés után erős növekedésnek indult, a vízhajtások jó részét el kellet távolítanom. És eljött az idő, amikor nem úszom meg a fűszercserje metszését sem....vagy tényleg be kell szereznem valamilyen légi járművet...




A bűbájos Fay klemátisz, egy évelő fajta, ami télire teljesen visszahúzódik, de jelenleg már befutotta az előkert kis kerítését, és várhatóan idén is télig hozni fogja ezeket az apró harangocskákat.


Gold reef rózsa





Bevallom, volt bennem némi kétely, amikor anno a Starkl-tól megrendeltem az óriásliliomot...és az első 1-2 évben, amikor térdig érőre nőtt, nem is érzetem magam csalódottnak....annál jobban meglepődtem, amikor a következő évben már a vállamig, a rákövetkezőben pedig a fejem fölé nőtt.  A virágok hatalmasak, hófehérek, eszméletlen illatosak, és a levélzet is mutatós.




Chamaecyparis Imbricata Pendula - mára már festőien szép fává serdült





Abélia - virágzik a tárnicslonc - egészen késő őszig



Rhapsody in Blue



A kúszóloncok versenyt virágoznak és illatoznak



Imádom, amikor a természet ilyen kompozíciókat hoz létre - a cickafarkot én ültettem, a borágó magról került ide. Nagyon jól mutatnak együtt.



Eglantyne



Elfe






Kertrészek




Sinocalycanthus chinensis - kínai fűszercserje. Teljesen télálló, talaj iránt igénytelen, roppant mutatós cserje. A levelei fényesek, élénkzöldek, hatalmasak. A virágok nagyok, nyitottak, fehérek - a képen már elnyílóban.




Magnolia tripetala - ernyős magnólia. A felső képen a termés látható, már most hatalmas, és szerintem még nőni fog. A fácska egyébként az én agyagos talajomban csodásan fejlődik, teljes napon, enyhén(szólva) szeles helyen is.




Rosalba Carriera, Novaspina rózsa



Clematis Morning Sky



Clematis Kiri Te Kanawa





Reine des Violettes II - Valaki írta, hogy ennek a rózsának milyen gyenge hajtásai vannak. Mivel nekem a II van, elképzelhető, hogy az alap más növekedésű, de a nálam levő korán fásodó, szinte tüskétlen, ívesen elhajló, de a saját súlyát megtartani bíró csodálatos rózsa.



Jacques Cartier



A rózsaloncoknak is van egy gyengébb másodvirágzásuk





Abies pinsapo glauca - szinte hihetetlen, hogy ezt a gyönyörűséget is 20 centisen vettem, évekig csak éldegélt csendesen, vezérágat sem hozott, kellett neki némi segítség metszéssel és kötözéssel. Idén meg majd 50 centit nőtt - én csak ámulok, meg persze örülök:)


Mary rose





Annabelle hortenzia, és a Karl Fuchs deodár cédrus. Sokfelé van Annabelle ültetve, roppant mutatós a hatalmas fehér labdáival.  Kevésbé kényes, könnyebben tartható, mint a kerti horti, de azért ő is jobban szereti a félárnyékot, és a jó kerti talajt. Ha teljes napon van, akkor az első években feltétlenül figyeljünk oda az öntözésére, és a későbbiekben is adjunk neki vizet aszályos nyarakon (könnyű lesz észrevenni ha szomjas, mert igencsak lógnak a levelei)



Lyda - gyakorlatilag folyamatosan virágzik



Sommerabend - az egyik ága kinyúlik az ágyásból, de olyan szép, meg végül is van hely erre is..



Andenken an Alma - ebben a kellemes huszonvalahány fokban nagyon tartós volt a virágzása, ugyan itt már látszik rajta az idő, de ebben is van valami báj...



Lions rose




Pontosan 10 féle bugás hortenziám van - na ennek az egynek nem tudom a nevét. Nagyon aprócska volt, amikor hozzám érkezett, és idén virágzik először. A levelek szinte nem is látszanak, annyira igyekszik a drága.


Ferdinand Pichard - a növények igenis értik a nyelvünket. Ez a kis piszok három éven keresztül csak nőtt, de virágot nem hozott egyet sem. A bokor szép volt, egészséges, de az összes többi bokrom is ilyen, csak őket nem rózsának hívják:) Úgyhogy kénytelen voltam megfenyegetni - vagy hoz virágot, vagy elköltözik. Ez a másodvirágzása már...







Kertrészletek




Frühlingsduft - idén szokatlanul erős másodvirágzással



Prairie Dawn




Clematis Lady Betty Balpur - kifejezetten jól mutat a szomszéd búzamezőjével:)


Leersum 700



Cuthbert Grant



Sweet Blondie



Little Butterfly


Cercis canadensis Heart's of Gold



Ágyásrészlet





Variációk egy témára - Első képen a Fagus sylv.purpurea pendula, a többin társul hozzá az oszlopos változat a Dawyck Purple is



Picea breweriana - ha lassan is, de nőddögél



Ilyenem is van azért - törzsre oltott egres




Cupressus x notabilis - évről évre szebb lesz





Clematis Ty Dye - mert már klemátiszban is van csíkos



Taxodium distichum Peve Minaret




Metaseyuoia g. White Spot



Acer palm. Seyru - azt kell mondjam, hogy meglepően jól viselkednek a juharok. Gyakorlatilag április óta kegyetlen meleg volt, most néhány napja van kellemes idő, mégsincs megégve egyik sem, pedig a zöm teljes napon van.


Magnolia wielsoni Aashild Kalleberg




Acer griseum - gyönyörűen hámlik a törzse. Lassú növekedésűnek írják, de itt elég erős tempóban fejlődik.



Frangula alnus Fine Line




Perfume Kisses




Acer palm. Pung Kil


Paulowina - a császárfa, hát hogy is mondjam, szépen megnőtt.



Euonymus alatus - Annabelle hortival. A szárnyas kecskerágó alapfaja idővel meglehetősen széles lesz, az ültetésnél figyeljünk erre. Vannak növények, amiket nem szabad(na) metszeni, mert pont azt a habitust fogják elveszíteni, amiért egyébként ültettük őket.



Taxus bacc. dovastoniana Aurea

Sequoiadendron Barabits Requiem




Kertrészletek - itt a zöld többféle árnyalata az úr




Liquidambar Slender Silouettes - oszlopos ámbrafa. Kettő éve érkezett, kb. akkora volt, mint most, és olyan sárga, mintha sosem látta volna a napot. Feléig vissza kellett vágnom, és folyamatosan permeteztem vas+keserűsó kombóval. Mára ilyen...



Remélem, ma sem volt unalmas a séta, köszönöm, ha velem tartottál.

Jó kertészkedést!


Petra

6 megjegyzés:

  1. Tanultam, vízhajtások. Tegnap a fél aranyvesszőt visszametszettem úgy elszaladt, ahogy a rengeteg esőtől minden, ha nekiállok eszméletlen mennyiséget hordok ki az égetőre. Vannak növények, amelyek úgy túlnőttek magukon, hogy fojtják meg a környezetüket, s ráadásul alattomban, azt vettem észre már valaki megint nem tudja mennyi a mennyi. Jó volt körülnézni nálad, ismét.

    VálaszTörlés
  2. Igen, a metszés után legtöbb növény hosszú vízhajtásokat fejleszt, amikből csak néhányat kell meghagyni. Vagy egyet sem, attól függően, mit is akarunk. Figyelni kell a térállásra, különben állandóan metszeni kell, de mondanom sem kell, az elején én is elkövettem azt a hibát, hogy túl közel ültettem növényeket. Már igyekszem kiküszöbölni ezeket a hibákat. Köszönöm, hogy itt voltál:)

    VálaszTörlés
  3. Azért az a Nana Aurea tuja is jó nagyra tud nőni, szerencsére hagytam neki elég helyet, bár azt mondták, törpe

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is van, de most kíváncsiságból meg is néztem, mit írnak rá a magyar oldalak...van ahol legfeljebb 1 méter magasságot írnak, néhol azért 1,5-et is. Külföldi oldalon már ott van a 2 méter. Ott rontjuk el, hogy a törpe növekedéstől még bőven lehetnek a növények 3 vagy akár 4-5 méter magasak is, lassan ugyan, de az évi 20 centis növekedés belefér. Ha valaki igazán apróságra vágyik, ami nem növi ki a kertet, az miniatűr növekedésűt kell válasszon, itt nem éri el a 10 centit az éves növekedés. (Egyébként meg ügyes voltál:)

      Törlés
  4. Ajaj, nem is tetted fel a linket a fórumra. Már kutakodni kell a bejegyzésért :):):)
    A paradicsomokról miért nincs egy fotó? Kedves fűnyíró férjed ennyit megérdemelne :)
    Nagyon szép a kerted,köszi a sétát! Igazán lélekemelő volt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, tényleg elfelejtettem:) Kedves fűnyíró férjemnek nagyobb volt a szeme, mint a szája (hiába szóltam neki), úgyhogy az üvegházba momentán nem is lehet belépni, mert benőtték a parik. Szedni max. az ajtóból fogok tudni:)

      Köszönöm:)

      Törlés