2018. április 23., hétfő

Csodák a kertben

Mindig nagy örömmel tölt el, ha új látogatója van a blognak, akár itt, akár a FB-n. Nyilván nem várom el senkitől, hogy elejétől végigolvassa a blogot, sőt azt sem, hogy egyáltalán utána nézzen, mi is ez a kert, honnan indult stb. Bocsássatok meg érte, de egy múltkori hozzászólás miatt úgy gondolom, le kell írnom az alábbiakat:

A kert több mint 4 000 négyzetméter, amit 17 éve alakítok részletekben (a hátsó, 3 500 négyzetméteres részt 6 éve kezdtem), teljesen nulláról. Ráadásul a zárójelben említett rész fenyves és kukoricás volt.  Végzettségem szerint nem vagyok kertész, és olyannyira nem értettem a kerthez, hogy anno munkatársaim azt is elmagyarázták, a növény mely része kerüljön a földbe:),  rengeteg kertészeti könyvet olvastam, később bújtam a neten a különböző topicocat és blogokat, leírásokat, és persze évek alatt jött a tapasztalat. A blogot magamnak kezdtem el írni, mert jó látni, mennyit változott a kert a kezem alatt, külön boldogság, ha másnak is örömöt okozok vele. A kert fenntartása a fűnyíráson kívül (amit a férjem csinál), teljes egészében az én munkám, és ebbe minden, de minden beleértendő.

A növények latin neve szinte magától ragadt meg a fejemben, és jelentősen megkönnyíti a hozzájuk tartozó leírások megtalálását, sőt legtöbb növény vásárlási helyének megtalálását is. Ahogy eddig, ezután is próbálok érthető lenni, és segíteni bárkinek, akinek kérdése van, fenntartva a tévedés lehetőségét is.

Nos, ezek után jöjjön a határozottan érdekesebb rész: rengeteg képet csináltam, pedig még visszafogott is voltam.



Magnolia Daybreak








Egyszerűen nem tudok betelni ezzel a magnóliával. Gyakorlatilag minden virágról külön csináltam képet, a praclim a méretarány miatt van, a virágok elképesztően hatalmasak, gyönyörűek és illatosak.
Eddig a legszebb magnóliaféle, amit láttam. Kettő van belőle, az egyik a kerítés mellé ültetve (elvileg oszlopos növésű, de biztosan kell valamennyit alakítani rajta), a másik kint van a kertben, egy egyenlőre árnyékosabb helyen, ami miatt néhány nappal később kezdett virágozni, jelenleg ilyen:

Daybreak II.

Ez a magnóliafajta Magyarországon is kapható, én a Tündérkertjétől vásároltam, s bár nem olcsó, én mindenképpen ajánlani tudom.

Ha már itt tartunk, gyorsan megmagyaráznám, miért is fontosak a növények elnevezései. Ugye ha almafát akarunk ültetni, nem vesszük meg az első kezünk ügyébe esőt, hanem tudjuk konkrétan, melyiket is akarjuk. Hiszen minden Jonatán alma, de nem minden alma Jonatán:) Nos, ez minden más növénynél ugyanígy van, ezért próbálok mindenkit óvatosan terelgetni abba az irányba, hogy ne magnóliát vegyen, hanem egy bizonyos magnóliát, ugyanezt a juharoknál, és az örökzöldeknél is.



Magnolia Sunsation


A Sunsation egy halvány rózsaszínnel futtatott sárgás változat, én hiányolom az illatát. Persze illat nélkül is szép.





Cornus Eddi's White Wonder




Tavaly tavasszal ültettem ezt a nagyvirágú som változatot, idén megörvendeztetett egy virággal. Igazából a virág az a gombocska a közepén, de a fehér fellevelek teszik igazán látványossá. A somok eme változatai kényeskék, de biztosan nem érezném jól magamat, ha nem lennének pátyolgatós növényeim. Tőzeg és szárított marhatrágya keverékébe lett ültetve, és jócskán kapott ősszel a lehullott lombból. Egyenlőre szép, de ennyi idő nyilván kevés még véleményt alkotni.



Ágyásszegély kissé feldobva:)



Még nagyon kevés árnyékos rész van a kertben, ott viszont nagyon szeret a páfrány, a pénzlevelű lizinka és a csinos gerlefej is.








A Photinia fraeseri Red Robin (korallberkenye) kissé megfázott, ezeket az ágakat le is metszettem, már amíg felértem a bokrot. Már hossza a bimbókat.



Tulipánok borzaskatával



Liriodendron tulipifera fastigiata, valódi tulipánfa oszlopos változata





Abies pinsapo glauca, kék andalúz jegenyefenyő, hozza a lila virágait.





Egész évben látványos a Fagus sylvatica Dawyck Purple (oszlopos vérbükk), de ilyenkor tavasszal szerintem káprázatos. A leveleket egyszerűen meg kell simogatni.




Cedrus deodara Karl Fuchs (deodárcédrus)   Hogy mennyire imádom az örökzöldeket, nem kell mondani, köztük egy kiemelkedő szépség a cédrusok. Fantasztikus látni, hogyan lesz a formátlan fácskából minden évben szebb, látványosabb, impozánsabb növény.



Az előkert a Bloodgood juharral, mögötte a szomszéd meggyfája




Készülődik a fás bazsarózsa





A Sequoiadendron giganteum (Mamutfenyő) mindig kap tápanyagutánpótlást, leginkább marhatrágya formájában. Ezt nem csak ő hálálja  meg, a fű is szebben nő körülötte, holott egyáltalán nem kéne itt fűnek lennie. Hétvégén neki is láttam körbekapálni, mert már az én szememet is szúrta a látvány. Szindbád természetesen jön velem a kertbe, de mivel ő kutya, és több esze van, nem a melegben kapál, hanem az árnyékban pihen....az sem zavarja, ha közben eltűnik a fű alatt. Gyorsan csináltam is egy képet róla, nehogy később letagadja:)



Rhapsody in Blue rózsa, őt nem érintette a fagy



Xanthocyparis nootkatensis Pendula, csüngő nutka h.ciprus, mögötte virágzik és illatozik a Susan magnólia




Egy részlet a hátsó kertből...Cupressocyparis x Notabilis a szélen




Viburnum Davidii  (törpe bangita) virága felső képen, alul a Crimson Princess juhar társaságában



Syringa Palibin Miss Kim, törpe orgona változat. Bár nem nő olyan gyorsan, és eleinte kissé formátlanabb, mint pl. a meyeri palibin (szintén törpe orgona), mégis szerintem ő a legszebb. Idővel ilyen formás bokor lesz, nem hoz tősarjakat, ami bizonyos helyeken nagyon nagy előny, és a legillatosabb az összes létező orgonák közül.




Kertrészlet az első udvarrészből, Imbicata Pendula h.ciprussal




Taxus baccata dovastoniana Aurea, csüngő arany tiszafa, el sem hiszem, hogy 30 centi körül volt, mikor ültettem.



Részlet az első udvarrészből



Fothergilla intermedia Blue Shadow - bóbitacserje. A Fothergilla major egy nagyobbra növő változat, lassan ugyan, de eléri a 3 métert. Az intermedia 1 - 1,5 méteres lesz, kisebb helyre őt érdemes ültetni. Érdekesek ezek az üvegmosó kefére emlékeztető virágok, és kifejezetten kellemes illatúak.


Malus Addirondack - oszlopos díszalma változat


Magnolia tripetala - ernyős magnólia. Valami készülődik, remélem virágok...


Ginkgo biloba Troll, magas törzsön. (Törpe párfányfenyő)



Metasequoia White Spot - ősmamut változat, nem tudom mennyire látszik, a levelek közül némelyik krémfehér. Nem nő akkorára, mint az alapfaj.




Quercus pallustris Green Pillar - oszlopos mocsári tölgy új levelei






Halesia Carolina (Hóvirágfa) virágzásban. Azt kell mondjam, kifejezetten igénytelen fácska, bár nagyon lassan növekszik. Szélnek kitett helyen, átlagos talajban van nálam.





A Wada's Memory magnólia levelei mások, mint általában a magnóliáké. Nagyon mutatós fácska.






Berberis Ottawensis Superba, vérborbolya féle, virágzásban


Pinus luchuensis (sajnálom, magyar nevét nem tudom)



A Ghislaine de Feligonde rózsán sem látszik meg a szokatlan március.



Acer Griseum - szürke juhar. A jelenleg molyhos, vöröses levélkék teljesen zöldek lesznek, de nézzétek a már most pazar, hámló törzset...



Acer palm . Watanabe, öntözéssel próbálom kárpótolni a teljes napfény miatt.


Már említettem, hogy rengeteg gyík van a kertben, de így még nem sikerült rájuk bukkannom...dúl a szerelem.


Szeretem, mikor a természet velem kertészkedik - nőszirom verbéna ölelésében. Utóbbi magról kerülhetett ide.


Acer palm. Red Pigmy



Acer palm. Miwa.  A juhar új szerelem, és teljesen elképedek, micsoda változatos leveleik vannak, színben és formában. Meg is teszek mindent, hogy nagyban is láthassam őket.


Ennyi volt a kép mára, viszont lenne egy bejelentésem. Régóta érlelgetem magamban, és úgysincs tökéletes időpont, ezért úgy döntöttem, idén májusban egy napra megnyitom a kertet.
A pontos időpontot természetesen majd közölni fogom, a címmel együtt. A kert látogatása ingyenes.

Amit nem fogtok látni:
Precíz ágyásokat, smaragdzöld gyepet, különleges építészeti elemeket

Amire számítani lehet:
Nagyjából az, ami a blogból már kiderült. Több mint 60 féle lombhullató fa, nyolcvanféle örökzöld,  rengeteg különleges cserje, 160 rózsa, sok-sok klemátisz, némi gaz, némely helyeken hogyismondjam, rusztikus megoldások.
Mégis szeretettel várok érdeklődőket, nem függ létszámtól, akkor is nyitott lesz, ha csak egyvalaki jön el:)


Jó kertészkedést!


Petra

9 megjegyzés:

  1. Ó, de szívesen mennék!
    Olyan jó volt sétálni veled, csodálni ezt a sok-sok szépséget, különlegességetr! Megint találtam magamnak valamit! A bóbitacserje elvarázsolt! Utána is fogok nézni....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Amikor a Balatonon jártok, akkor azért érdemes ám elgondolkodni rajta:) Nagyon szívesen látnálak. Forhergilla intermedia, így keresd...

      Törlés
  2. Kedves Petra! A télen találtam rá a blogodra, amikor már nagyon vágytam egy kis tavaszra... Azóta már minden bejegyzést elolvastam. Nekem csak kb. 400-500 m2 kertem van, zsúfoltság tele növényekkel. De! Továbbra is úton- útfélen gyűjtöm őket... Tavaly azt vettem észre, hogy sárgul néhányuk levele. Le is permeteztük vassal, miután még jobban sárgult:( . Le lehet úgy permetezni, hogy ezt elkerüljük? Például este, ha borús az idő...? Köszönettel várom válaszodat. Rozi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Rozi! Örülök, hogy idetaláltál, és igencsak szorgalmas vagy, ha végigolvastad:)

      A levelek sárgulása nem csak vashiánytól lehet. A vashiány abból látszik, ha a leveleken az erek látszanak, és a széle szinte égettnek tetszik a levélnek. Akár pl. túlöntözéskor is sárgulhatnak a levelek, ehhez többet kellene tudni. A vas inkább éget, minthogy sárgábbak lennének tőle a levelek. Én mindig estefelé szoktam lepermetezni őket.

      Törlés
  3. Nagyszerű a kerted, és hogy ilyen kitartóan műveled, gondosan szereted. Ez már egy birtok! Ezen sétálni is egy felüdülés. Te már látod magad előtt milyennek találtad ki? El is fogod érni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, kedves Gitta! Egyébként az én kertem jó példa arra, hogy mi mindent elérhet az ember, csak akarni kell. Remélem, másokat is tudok vele inspirálni, hogy nem kellenek drága megoldások, nem kell kertépítőnek lenni, mégis megvalósíthatjuk az álmainkat.

      Törlés
  4. Lehet, hogy megnézlek, de nem ígérek. Viszont mennék, meglátjuk.

    VálaszTörlés










  5. Most találtam rá a blogodra.Én is rajongója vagyok a növényeknek,kertészkedni is imádok.Kevés idővel de teljes kertészkedem 1600m2 -en.gyönyörű a kerted.

    VálaszTörlés
  6. Örülök, hogy itt vagy, remélem, érdemesnek fogod találni. Idő mindig kevés van, de a kert kikapcsolódás és öröm. Legalábbis én mindenkit arra biztatok, hogy így élje meg:)

    VálaszTörlés