2018. február 19., hétfő

Újdonságok - mert ez a kert soha nem fog betelni:)

Vicces dolog néha visszaolvasni magunkat....Ezelőtt 10 éve már határozottan kijelentettem, hogy kitehetem a kertre a betelt táblát...ezt a kijelentést aztán bátran ismételgettem úgy félévente....

Örömmel jelentem, hogy hétvégén is volt szerencsém oly kedvezően átvariálni néhány oszlopos fa helyét, hogy újabb példány érkezhessen a kertbe. De nem ő lesz az egyetlen beszerzés, merthogy jön néhány örökzöld, jónéhány juhar is.

Amikor belevágtam a hátsó, nagyobb kertrész növényesítésébe, néhány évig úgy gondoltam, hogy majd az alap bokrok és fák megnőnek valamikor, addig meg gazolok. Hát ez így egyrészt ronda, másrészt nagyon nagy munka, ekkora területen egymagamnak szinte lehetetlen. Ekkor jöttek a rózsák, amik aztán gyorsan kibontakoztatták szépségüket, nagyban emelve a hátsó kertrész értékét.
De ettől még a nagy szerelem az örökzöldek maradt, s mivel sok olyan van, amiből 20 centis példányt tudok beszerezni, ezeket úgy ültetem, hogy idővel majd átvegyék a helyet. Vagyis minden szívbaj nélkül ültetem be akár rózsák közé is, hiszen egy jelenleg 20 centis, évente 10-15 centit növő örökzöld mellett a rózsákat még sokáig lehet élvezni.

Van egy csodálatos amerikai blog, a Flora Wonder's blog, ahol szakszerű leírásokat olvashatunk leginkább örökzöldekről és juharokról. A kertész a saját tapasztalatait is megosztja az olvasóval, ami szinte felbecsülhetetlen érték. Számos örökzöld és juhar van, amit ők vezettek be a piacon, és nagy örömömre szolgál, hogy ezek közül néhányat én is megtaláltam, sajnos magyar kertészetben nem, de már régóta nem jelent problémát a külföldi rendelés.
A juharoknak immár találhattam szélvédett helyet, ahol némi árnyékot is fognak kapni.

Mivel állítólag hétvégére visszatér (vagy inkább megjön) a tél, kedvcsinálónak bemutatók a kert idén már elültetett, avagy ezután érkező új lakóit:


Örökzöldek:

Abies koreana Vengels









A koreai jegenyefenyő Vengels fajtája egy lassú növekedésű, de nem törpe örökzöld.  Igénye, mint az alapfajnak, savanyú talajt kedvel, és párás környezetet. Kifejezetten igényes fenyő, ennek figyelembe vételével ültetem. Különlegesen szép tobozai vannak. A képek a netről vannak.




Picea pungens Hermann Naue




Inkább széltében, mint magasságban növekszik ez a szúrósluc, hasonlóan a picea Acrocona fajtájához. Ettől függetlenül ez sem törpe, bár igen lassan nő. Napos helyre kerüljön. Kép a netről.



Acer, Juharok



Acer palmatum Fairy Hair





A Fairy Hair az amerikai Buchholz faiskolában lett bevezetve, ezen iskola tulajdonosa vezeti a Flora Wonder's blogot. Ez a juhar igen lassú növekedésű, teljesen télálló. A levelei rendkívül keskenyek, szinte hajszerűek, innen a név is. Félárnyékos, nedves, de jó vízáteresztő képességű, tápanyagdús talajba kerüljön, csakúgy, mint minden japán juhar. Egy német kertészetben bukkantam rá....hogyan is hagyhattam volna ki? Képek a netről.


Acer palmatum Spring Delight



Szintén a  Buchholz kertészet bevezetése, csüngő habitusu, inkább széltében növekszik. Őszi lombszíne narancssárga. Igényei mint a többi japán juharé. Kép a netről.



Acer palmatum Wabito



Ez a fajta nem szeldelt levelű, ősszel vörösre színeződik. Erőteljesebben fejlődik, mint a szeldelt levelű fajták, idővel 2 méteres is lehet. Igényei mint a többi japán juharé. Kép a netről.



Acer palmatum Seiyru




Viszonylag gyorsabb növekedésű, 10 évesen akár 3 méter magas kis fácska. Őszi lombszíne vörös.
Kép a netről.




Acer palmatum Ryu Sei




Csüngő habitusu, ami nagyon különlegessé teszi. A levelei csillag alakúak, ősszel vörösre színeződnek. Kb. 2 méter magas és széles lesz, de lassan növekszik. Én a tó mellé ültettem, hadd fussa be a köveket. Kép a netről.




Acer palmatum Red Pygmy




Vörös levelű változat, amely 10 évesen kb. 1,8 méter magas lesz, kell neki teret hagyni. Kép a netről.




Acer palmatum Pung Kil




Egy meglehetősen oszlopos formában növekvő, Koreában bevezetett juhar. 10 évesen kb. 2 méter magas, és 1 méter széles lesz. Kép a netről.



Acer palmatum Tsuma Gaki





Szerintem nagyon szép és különleges levélformájú és színezetű juhar. 10 évesen kb. 1,5 méter magas lesz. Kép a netről.



Acer circinatum (szőlőlevelű juhar)




Nagy bokor vagy kis fa lesz belőle, kb. 6 méter körüli. Félárnyékos helyet kedvel, rendkívül szép az őszi lombszíne. Képek a netről.



Acer shirasawanum Autumn Moon





Lassú növekedésű kis fácska, feltűnően szép levélzettel, őszi lombszínnel. Napra, félárnyékba való.
Kellett kicsit logisztikáznom, hova is tehetném, de aztán persze kitaláltam...:) Kép a netről.





Magnolia macrophylla Ashei (nagylevelű magnólia)




Nagyon régóta fáj rá a fogam...Van egy tripetálám (ernyős magnólia), de mindenképpen szerettem volna a Macrophyllát...aztán az Ashei változat mellett döntöttem, ez valamivel kisebb fa lesz, és nagyon hamar virágzik. A természetben más fák árnyékában növekszik, de elviseli a teljes napot. Kb. 6 méter magas, és ugyanilyen széles is lehet. Hatalmas levelei vannak, hófehér, lilás torkú virágai illatosak. Kép a netről.


Dipelta ventricosa





A legrégebben vásárolt kertészeti könyvemben is szerepel ez a növény, de eddig még nem sikerült beszereznem..eddig. Egy németországi kertészetből viszont érkezni fog hozzám, persze csak egy apróság, pedig igen lassan növekszik. Napra vagy félárnyékba való,végső mérete akár 4 méter is lehet, és csak  - 15 fokig télálló (legalábbis ezt találtam róla). Mégis bevállalom, egyrészt a - 15 nem szokványos mifelénk, másrészt ha esetleg lesz, akkor felkészülök rá, amíg kicsi a növény. Egy nagyobb lombhullató pedig teljesen talán nem fagy vissza. Szóval próba szerencse. Kép a netről.



Rózsák


Tavaly télen rendeltem Olaszországból néhány rózsatövet, meg kell mondjam, nagyon elégedett vagyok velük. Ezen felbuzdulva még 5 tő érkezett:


Celimontana



Kis, tömvetelt, fehéres-púderrózsaszín virágok, mohaillattal, 1,5-2 méteres lesz, természetesen napfénykedvelő. Kép a netről.





Millamy


2,5 méterre megnövő erős illatú rózsa, melynek első virágai hullámos szélűek, a pünkösdi rózsához hasonlítanak. Kép a netről.




Fosca (hibrid gallica)


Egyszer virágzó gallica rózsa. A virágai nagyobbak, mint az átlag gallica, vörösek és tömveteltek, idővel lilás-feketéssé válnak. Nagyra nő, 2,5 méter magas is lehet, habitusa, mint a gallicáké. Én kerítés mellé ültettem. Kép a netről.


Damaris (centifolia, hibrid gallica)



Egyszer virágzó illatos gyönyörűség, kb. 1,2 x 2 méteres lesz. Képek a netről.



Mortalisatis (hibrid gallica)





Egyszer virágzó, 1,5 méterre növő gallica szépség. Kép a netről.




Klemátiszok



Clematis macropetala Ballet Skirt



Tavasszal virágzó klemátisz, mely kb. 3 méterre nő meg.  Itt ejtek néhány szót a klemátiszok ültetéséről: kicsivel mélyebben ültessük, mint ahogyan az edényben volt, a támaszték felé enyhén döntve. A talaját mulcsozzuk, takarjuk (talajtakaró növények ültetése), a töve legyen árnyékban, míg a növény kapjon megfelelő mennyiségű napot.

A Macropetala az 1-es metszési csoportba tartozik, vagyis virágzás után kell metszeni.
Kép a netről.



Clematis montana Jenny Keay


Akár 5 méterre is megnövő, késő tavasszal virágzó klemátisz. Metszés virágzás után. Kép a netről.



Clematis cirrhosa Isca



Ez egy örökzöld klemátisz, ami kissé fagyérzékeny, úgyhogy védett helyre kell kerüljön. Apró, 2 centis virágai vannak, metszeni nem kell, vagy legfeljebb virágzás után.
Kép a netről.



Clematis rehderiana




Késő nyáron virágzó, apró, sárga harangocskáit bőségesen hozó, erőteljes növekedésű (akár 7 m!) klemátisz. Harmadik metszési csoportba tartozik, vagyis kora tavasszal 40 centire vissza lehet vágni.


Így visszaolvasva, egy átlagos kert félig meg is telne ennyi növénnyel, de igenis elférnek még nálam is:)
A cél egy ligetes kert, amit nem is könnyű megalkotni ekkora területen, ilyen adottságokkal. A telek ugyebár keskeny téglalap alakú, ezért sok az oszlopos fa, amiket a telekhatár mellé mindkét oldalon bátrabban ültetek, valamint az ágyásokba is jól beilleszthetők. A nagy fák zömmel nem nőnek gyorsan (kivéve a császárfát, de annak az árnyéka egyszerűen felbecsülhetetlen érték nyáron), idővel meghatározó elemi lesznek a kertnek.
A több mint 100 féle örökzöld miatt a kert mindig vonzó, sosem kopár. Bár még mindig sokhelyen találkozom azzal a berögződéssel, hogy az örökzöld = tuja és lucfenyő, hiszem és remélem, hogy a blog olvasói ezen már réges-régen túlléptek. Tűlevelűekből is elképesztő a választék, és őket is érdemes név szerint keresni (akár a rózsákat:), mert akkor találunk róluk kielégítő és pontos információt. Fontos tudni, mit is akarunk, és biztosan megtaláljuk a kertünkbe illőt.

A most beszerzett növények között van néhány necces, leginkább az örökzöld klemátisz, a többi úgy gondolom, teljesen vállalható. Ha ismerjük a kertünket, és az adott növény igényeit, akkor bátrabban vállalkozhatunk. Persze az én kertem vállaltan gyűjteményes kert, a különlegeset keresem, azt, ami máshol nincs ültetve, legalábbis nem mindennapos. Én így szeretem a kertemet, de kertészkedni úgy jó, ha mindenki megtalálja a sajátjában a szépet, azt, ami örömet okoz. Mindig szerettem más kertjeiről is képeket nézni, blogokat olvasni, nekem sem tetszik minden stílus, de úgy gondolom, ízlésen vitatkozni teljesen felesleges.

Remélem, jó szórakozás volt ezeket a növényeket megismerni, nagy örömmel fogom őket már idén is a saját képeimmel is bemutatni.



Petra


11 megjegyzés:

  1. Óóóóó, még a nézésébe is belefáradtam! GYÖNYÖRŰEK! Mennyi-mennyi szépséggel gazdagodik a kerted! Ezt már tényleg nem lesz egyszerű egyedül gondozni!
    Újabb jelzőt kell kitalálnod a kertedhez, mert lassan már a csodás kevés lesz hozzá!

    VálaszTörlés
  2. Haj, hízik ám a májam:) Vicces módon minél több a növény, annál könnyebb a kert gondozása, persze most már tudatosan olyanokat választok, amikkel nincsen különösebb gond. A juharok pl. nem igénylik a metszést, igazából nem betegesek, csak várom, hogy nőjenek. Köszönöm, hogy itt voltál:)

    VálaszTörlés
  3. Milyen széles a kerted? Most nem tudok belemélyedni, de visszajövök majd aztán alaposan átolvaslak. Ezt én is tapasztaltam közben tanul az ember, keres-kutat, megismer új növényeket, bár én az elején járok nagyon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 20 méterrel kezdődik, és keskenyedik hátrafelé. Ez van, ezzel kellett valamit kezdeni. A kert (is) örök tanulás, tapasztalatszerzés, órákat tudok róla beszélni:)

      Törlés
    2. Helyzeti előnyben vagy, a miénk kb. 8-10 m széles, s a díszkertnél még ebből is lejön vagy kettő. Mások az adottságok.Viszont szeretem, sosem gondoltam volna magamról, hogy valamikor kertészkedni fogok, soha.

      Törlés
    3. Az első részből sokat elvesz nálunk a teherautó beállásához szükséges út. De valamit valamiért. Én sem gondoltam magamról, hogy akár érdekelne is a kert, most meg...:)

      Törlés
  4. Szia Petra! A seiyru és a red pygmy mehet total napra ez tapasztalat. A seiyru helyett ha akarod akkor van egy kisebb növekedésű helyette a az emerald lace szintén napra való. A schirisawnum árnyékba mert nagyon érzékeny a napégésre. A ryusei- t a bauhausba találtam ősszel egyből megvettem. A dipeltával nem lesz semmi gond télálló, nekem a floribunda van meg szerintem félárnyék. Nálam eljátszotta a semmit nem csinálok hisztit, tavaly tavasszal kiszedtem visszaedényeztem egy idény alatt megháromszorozta magát, ősszel visszaültettem félárnyékos helyre. Raktam alá tőzeget remélem hajlandó lesz kigyökeresedni. Nincs baja a kémhatássa, egész egyszerűen nem akart kigyökeresedni. A macrophylla ashiit most januárban ültettem ki tettem alá tőzeget bőven remélem jól fogja magát érezni. Az örökzöld clematisra kíváncsi leszek az armandii töbszöri próbálkozásra nem sikerült vagy clematis hervadás vagy kifagyás lett a vége. Most van még egy edénybe pont most készül virágozni. Üdv Norbi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Seyru odakerült, mert neki nem találtam mást, a Wabitoval együtt egyenlőre napos. Teljesen árnyékba semmi nem került, de a Red Pygmi-t félárnyékba tettem, lehet, hogy keresek neki máshol helyet. Mennyiért vetted a Ryusei-t? Csak kíváncsiságból. Köszi, akkor nem izgulok annyira a Dipelta miatt, mondjuk nálam napra kerül. A macrophylla Ashei és a klemátiszok még nem jöttek meg, nagyon várom őket:)

      Törlés
    2. A ryusei 6000 forint volt egy jó 70 centis erős tő. Utolsó darab volt nem vártam meg míg leárazzák mert lehet akkor lemaradok róla. Onnét már én is rendeltem, de egyenlőre nem írt vissza csak a gép küldte az automatikus értesítőt. Majd ír kifizetem és akkor egy hét múlva itt is lesz. Szerintem a téli idő őket is meglepte ilyenkor úgy sem küldenék a növényeket.

      Törlés