2013. december 18., szerda

Decemberi gyors séta

Ez is eljött, megjegyzem elég gyorsan. December van, mindjárt vége az évnek. Sajnos a kertészkedés kimerül egy-egy villámgyors sétában, és a tervezgetésben.

Múlt pénteken megérkeztek a növénykéim, a várva várt hósziromcserjékkel az élen. Szépen el is ültettem mindet, közben csak kicsit fagytam meg, és csak az egyiknél volt nagyon nehéz kiásni a gödröt, merthogy eléggé fagyott volt a föld. Mondogattam is magamnak, hogy ezt aztán igazán illene tudni, fagyos földbe nem ültetünk.....Úgyhogy ha bármely, nem teljesen szokványos kerti tevékenység közben arra gondoltok feleim, hogy rajtatok kívül nincs még ilyen hülye a világon, akkor szólok, hogy egy biztos van:)

A datolyaszilvát leettük a fáról, remélem, jövőre több lesz, mert annyira finom, Idusnak is nagyon ízlik, pedig elég válogatós a leányzó.

Csak pár képet csináltam, egyrészt mert eléggé alszik a kert, másrészt mert baromira fáztam. Egy jó ideig úgyis zúzmarás-csipkés fotók jönnek majd, vagy hóval borított táj, úgyhogy idén utoljára még:



A kikeleti bangita még mindig virágzik, talán már egy hónapja is. A minuszokban el fognak fagyni a virágai, kora tavasszal majd újrázik egyet.


Olyan bájosak ezek a halványrózsaszín virágok, az illat pedig csak ráadás.


A japánszentfa (nandina) és a törzses magyal piros bogyói nagyon szépen mutatnak.


Nandina közelről. Ebben az ágyásban nagyon elszaporodott a különösfű, mindenképpen meg kell ritkítanom, hogy ne nyomja el a többi növényt. Az lenne az igazi, ha gyökerestül ki tudnék venni belőle, aztán mehetne is hátra, a nagy (és nyomasztóan üres) ágyásokba.



Hát nem gyönyörű? A chartreuse de parme rózsabokron számtalan bimbó van, némelyik félig, vagy majdnem kinyílt állapotban. Elég rendesen lekopaszodott, levél szinte nincs is rajta, de teljesen odavagyok ezekért a tömvetelt, lilásrózsaszín, hihetetlenül illatos virágokért.



Egy másik virág szemből...
Ezen a ház előtt részen három bokorrózsa van, a chartreuse de parme, a romanze és a schneewittchen.
A romanze nagyon hajlamos a gombabetegségekre, képes nyár közepére teljesen felkopaszodni, de olyan világító ciklámen virágai vannak, finom illatal...A schneewittchen nagyon egészséges rózsa, szép fehér virágokkal.

Sokáig úgy gondoltam, elég rózsám van, néha több mint elég, most meg alig várom a januári starkl katalógust, addig is a szőregi áfész honlapját nézegetem felváltva a kordes rózsák honlapjával és az indexen levő rózsák fórumon levő gyönyörűséges képekkel. Naná, hogy kinéztem egyet-kettőt, a Tündérkertjénél például lefoglaltam 2 db Cardinal de Richelieu rózsát. Ez egy gallica rózsa, ami ugyan csak egyszer virágzik, de nagyon egészséges bokor, tehát az év többi részében is mutat, ráadásul eléggé fagytűrő, és azok a lila virágok!

 Találtam egy ilyen virágot a kerti hortenzián. A bokor már teljesen téli, csupasz vesszős, amint a képen is látszik, ez a bohó kis virág szinte művirág benyomását kelti a csupasz bokron.


A perszafa még mindig ilyen színpompás. Minden más lombhullató ledobálta már a leveleit, talán csak a díszkörtén van még rajta.

Mahónia x media hatalmas virágcsóvái. Már érezni a finom citromos illatot, ahogy elhaladunk a bokor mellett.

Na, ilyenekkel is foglalkoztam, nem is lett rossz.

A mogyoróbokor barkáiról csak a tavasz tud eszembe jutni. Azzal vigasztalom magam, hogy most már hamar elmegy, elvégre a december az elég "munkás", a karácsonyi készülődés, aztán újév dettó. Januárban jönnek a csomagküldők katalógusai, azokat lehet lapozgatni, tervezgetni, kitalálni, milyen rózsákat rendeljek, és hova a szöszbe is ültessem őket. Februárban pedig, ha az idő néha engedi, már dolgozni is lehet a kertben:)


A nagy szerelem, abélia (tárnicslonc). Olyan szép még mindig.

Ez a csupasz ágacska a még csupaszabb földön, végén a fekete bogyókkal a hósziromcserje. Elég cudar kezdés ez így nekik, de remélem megmaradnak. Három bokrot háromszög alakban a platán alá ültettem, azzal a nem titkolt reménnyel, hogy előbb-utóbb összenőnek, és takarják a talajt. A negyediket a hátsó nagy-nagy és üres-üres ágyásba tettem.
Igazából rózsák mehetnének hátra is, az egyik richelieu valószínűleg oda is kerül, de ő nem különösebben fagyérzékeny. Mert a hátsó rész még nagyon szeles, több év, mire a sövény megnő akkorára, hogy védjen valamit, a fákról nem is beszélve. Pedig szépen mutatnának hátul is a rózsák, esetleg több téli védelem kell nekik.

Ha idén már nem találkoznánk, mindenkinek BÉKÉS,BOLDOG KARÁCSONYT, nagyon BOLDOG, VIRÁGOKBAN, FÁKBAN és BOKROKBAN, na és persze SZERETETBEN GAZDAG ÚJ ÉVET KÍVÁNOK

Petra

11 megjegyzés:

  1. Csodaszép a kerted, a növényeid. Itt a növendék cserjék levelei elfagytak, azért remélem tavaszra lesz belőlük valami. Neked is szép ünnepet és minden jót kívánok!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm Holdgyöngy!
    Ne féltsd a cserjéidet, ilyenkor természetes, hogy a levelek elfagynak.

    Köszönöm viszont!

    VálaszTörlés
  3. Ó, milyen szépek. Azt hiszem, hogy már kikeleti bangita nélkül sem tudok élni.:D

    Minden jókat kívánok neked, főleg viszont a felsorolásból. Áldott ünnepeket! M.

    VálaszTörlés
  4. Nahát micsoda rózsáid vannak, most is virágoznak! Minek is levél rájuk:)
    Én is Boldog Békés Karácsonyt kívánok Nektek!
    Amúgy messze még az év vége, mért ne írnál még addig?

    VálaszTörlés
  5. Miért ne, miért ne? Mert akkor ki fog sütni-főzni karácsonyra?

    Egyébként éppen marha nagy rózsarendelésben vagyok. Mármint előrendelésben, mert remélem csak tavasszal fogják őket küldeni. Majd írok róluk bővebben.

    Köszönöm a jókívánságot!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szóval? Mit és honnan? Már kifúrja az oldalam a kíváncsiság. Légyci, könyörülj meg rajtam.:)
      Én még csak azért nem rendeltem, mert nem tudom kitalálni, hogy hova, de ez sosem jelentett gondot a számomra. El fognak férni. Mert akarok futót, meg sövényt....

      Törlés
  6. De szépek!!!!!!
    Ha van kedved egy kis játékhoz nézz be hozzám:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Bogyó!
      Már bekukkantottam, majd igyekszem:)

      Törlés
  7. Kedves Petra!

    Látom Te nagy rózsaismerő vagy. Sok kép sajnos nem jön már be, mert arról a lapról ahonnan behivatkoztad levették. :( Egy kérdésem lenne: szerinted a jelentős részben árnyékos (naponta 2-3 óra a max. nap, az is déltájban), ráadásul nem túl mély talajú (sziklás) kertbe van-e bármilyen rózsa ami megmarad???

    Na ha jól sejtem az előző kommentben ketten is beinvitáltunk BoGyo-val. De sebaj. :) Ha van kedved kukkants majd be a http://kerteszleszek.blogspot.hu/2014/02/ki-lettem-pecezve.html posthoz a részletekért. :)

    VálaszTörlés
  8. Kedves Nyözö!

    Valahová elszállt a bejegyzésem, úgyhogy mégegyszer:
    Sajnos nem vagyok túl nagy rózsaismerő, de azért eléggé beleástam magam, ha már készülök teleültetni velük a kertemet:)
    Nem akarlak elkeseríteni, de a napsütéses óráid száma igen-igen kevés, ráadásul a talaj sem jó.
    Ettől függetlenül érdemes lenne megpróbálni a hibrid pézsma Cornelia fajtáját, állítólag mindent bír. Ezt viszont csak külföldről tudod megrendelni, onnan meg 1 db-ot nem érdemes. Ha elég türelmes vagy, akkor az enyémről majd küldök ágat, azért kell a türelem, mert még az enyém sincs elültetve:)

    Köszönöm a kipécézést, meglátom mit tehetek:)

    VálaszTörlés