2019. január 17., csütörtök

Halesia carolina - növényismertető


Legelőször is engedjétek meg, hogy újra elmondjam: Idei évben az Édenpont szervezésében lesznek nyitott napok a kertben. Ez a kertlátogatás fizetős, jelentkezni és fizetni is az Édenpont oldalán lehet. A facebook-on megtaláljátok. Nagyon nagy szeretettel várok mindenkit, aki szereti a kertet, a növényeket, amire számíthat: nagy kert, sok növény, nagydumás házigazda, pogácsa. Amire nem: Tökéletes kert. Azt másnál kell megnézni:)


Szégyenszemre nem is emlékszem, honnan is rendeltem a Halesia carolinát. Egészen aprócska növény volt, nem több 50 centisnél. Információm annyi volt, amit az egyik cserjékről és fákról szóló könyvemben olvastam. Ennek 7-8 éve, úgyhogy most már bátran nyilatkozhatok róla, vannak tapasztalataim.

A fácska így néz ki:



Még mielőtt bárki elájulna, sajnos még nem nálam:) A kép a netről van.

A leírás szerint a Halesia carolina (magyarul hóvirágfa) az USA délkeleti részéből származik, és kedveli a nyirkos,  termékeny talajú erdőket, sőt, patakparton is jól érzik magukat. Akinek ilyen helye van, ott 20 méterre is meg tud nőni.

Akinek csak olyan jutott, mint ami nálam van, ott be kell érni a majdani kb. 10 méteres magassággal.

Innen már az én képeim következnek:

Halesia carolina virágzásban


Április-májusban virágzik, kicsi, 2 centi körüli, harang alakú virágokat hoz, évről évre bővebben.
Bár nálam a talaj agyagos, és a fa teljes napon van, a maga  őrületesnek nem mondható tempójában, de szépen fejlődik. A teleinket jól bírja, soha még takarni nem kellett.



Ezekhez a virágokhoz oda kell menni, meg kell simogatni őket, rájuk kell csodálkozni.






Mivel ez a rész nálam nagyon szeles (ami egyébiránt a fát csöppet sem zavarja), kénytelen voltam kikötni, úgy gondolom, idén elveszem mellőle. De a képen természetesen nem ez a lényeg: Nézzétek, már most milyen fantasztikusan szép törzse van. Tavalyelőtt már elkezdtem lassan az alsó ágakat eltávolítani, itt nem kell magasra felnyírnom, mert ágyásban van, és nem járunk el alatta, de egy kis törzset szeretnék kapni.





Ahhoz képest, hogy a Styracaceae családjába tartozik, a levelek engem határozottan a magóliára emlékeztetnek. Mind virágzáskor, mind levélzetben, de a törzse miatt télen is egy mutatós fa.


A leírás szerint sincs komoly kártevője, de én még egyáltalán nem találkoztam vele. A meszes talajt nem szereti, klórozisos lesz a levele. Én neki is adok a vas+keserűsó kombóból.

Még egy érdekesség:  a név, Halesia,  tisztelgés Stephen Hales ( 1677 - 1761)  tiszteletes, angol fiziológus, vegyész és feltaláló előtt.




Petra




3 megjegyzés: